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CFP – IASPM Canada 2013 “Music and Labour”

***NEW DEADLINE: NOVEMBER 15, 2012***

English version follows the French…PDF Version is here.

The program committee for the 2013 conference is / Le comité de programme de la conférence 2013 est:

William Echard (chair)
Christina Baade
Susan Fast
Kate Galloway
Nicholas Greco
Craig Jennex
Serge Lacasse
Matt Stahl

MUSIQUE ET TRAVAIL

30e colloque annuel de l’IASPM-Canada

McMaster University

23-26 mai 2013

Date-limite pour les propositions: 15 NOVEMBER 2012

Depuis les premiers jours des études de la musique populaire, des concepts liés au travail ont été d’une grande importance à la fois pour leur richesse intellectuelle et leur habileté à relier les pratiques académiques à des actions politiques et sociales plus grandes. Avec la vitesse grandissante de la mondialisation et du réseautage numérique, qui ont profondément modifié la nature du travail musical, il est maintenant crucial de réfléchir à l’utilisation des idées déjà existantes, à leur actualisation, mais aussi au développement de nouveaux concepts, afin de répondre efficacement à ces nouveaux contextes. De plus, la récente récession économique mondiale pose, de manière urgente, la question du travail et de la musique, avec des effets à la fois sur la production et la consommation, et ce, de multiples manières.

Le site du colloque, à McMaster University à Hamilton, en Ontario, résonne à la fois avec l’histoire ouvrière canadienne, et avec la transformation contemporaine et la réinvention des espaces urbains dédiés tout d’abord à l’industrialisation. Ces histoires sociales, de concert avec la réputation de ville d’acier de «Hammer» (le surnom de Hamilton donné par ses résidents), se connectent à de nombreux fils historiques et culturels de musique populaire à Hamilton : les scènes blues, punk et indie de la ville, des institutions comme le Grant Avenue Studios (fondé par Daniel et Bob Lanois avec Bob Doige) et Sonic Unyon Records, les routes empruntées par les musiciens en tournée, et les récentes tentatives de renouveler l’espace urbain autour des arts.

Quoique les propositions au sujet de la musique populaire en général sont les bienvenues, le comité organisateur vous invite à proposer des communications individuelles, des séances, des ateliers ou des performances à propos du thème du colloque, incluant, mais ne se limitant pas, aux suggestions suivantes :

  • La place de la musique populaire au sein du mouvement ouvrier
  • Le rôle de l’industrie de la musique populaire dans la formation du travail musical
  • Les manières dont les réflexions sur la musique comme travail sont affectées par les idéologies de la race, du genre (gender), de la classe sociale, de l’âge, de l'(in)validité, etc.
  • L’impact de la numérisation et des réseaux sociaux sur la nature de la musique populaire et du travail musical
  • Droits d’auteur, marchandisation et travail musical
  • La musique populaire au travail, au bureau
  • Le travail que constituent les études en musique populaire
  • Faire de la musique comme travail incarné, incluant comme travail de reproduction
  • Les perspectives théoriques et activistes sur la nature fluide du travail musical et sa situation sociale, économique et politique

Nous acceptons maintenant les propositions pour des communications, des ateliers, des performances ou d’autres formes de présentation. Les résumés pour des communications individuelles, des tables-rondes et des ateliers ne devraient pas excéder 300 mots; les propositions pour des séances devraient inclure le résumé de la séance entière (300 mots max.) ainsi que les résumés de chacune des communications individuelles formant la séance (300 mots max.). Il est possible que le comité de programmation accepte une séance, mais refuse une communication individuelle faisant partie de cette séance.

Le comité organisateur appliquera au CRSH pour une subvention. Le CRSH nous demande de fournir chacune des informations suivantes pour les présentateurs. Veuillez nous les soumettre, avec votre résumé de 300 mots, dans un seul document Word (utilisez votre nom de famille comme titre de document, par exemple «Hendrix.doc» ET NON «résumé IASPM.doc»). N’envoyez pas de document PDF, svp.

Statut d’étudiant ou de non-étudiant

Nom de famille

Prénom

Initiales (s’il y a lieu)

Organisation (i.e., université)

Département/École

Pays

Liste des diplômes, spécifiant la discipline, débutant avec le plus récent.

Liste des postes occupés récemment pertinents à l’événement. Débutez avec le plus récent.

Liste des publications récentes pertinentes à l’événement. Débutez avec la plus récente.

Titre abrégé (150 caractères) de votre proposition

Résumé abrégé (100-150 mots) de votre proposition (en plus du résumé de 300 mots, svp)

Veuillez soumettre votre résumé en français ou en anglais, dépendamment de la langue de présentation de votre communication, au plus tard le 31 octobre 2012 à william_echard (at) carleton.ca

Les présentations seront limitées aux 20 minutes régulières, suivies de 10 minutes de questions et commentaires, alors que les autres types de présentations seront limitées à 60 minutes. Tous/tes les participants/tes doivent être membres en règle de l’IASPM-Canada ou prouver leur inscription à une autre branche nationale de l’IASPM. L’information relative à l’inscription se retrouve ici.

Pour les questions relatives au colloque, contactez la chaire du programme, William Echard (william_echard (at) carleton.ca), ou les responsables des arrangements locaux, Christina Baade (baadec (at) mcmaster.ca) et Susan Fast (fastfs (at) mcmaster.ca).

Date-limite pour les propositions:

15 NOVEMBER 2012

Ceux et celles qui appliquent seront notifiés des décisions finales du comité de programmation au plus tard le 1er janvier 2013.

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MUSIC AND LABOUR

IASPM-Canada 30th Annual Conference

McMaster University

23-26 May 2013

Deadline for Proposals: NOVEMBER 15, 2012

From the earliest days of academic popular music studies, concepts of labour have been of paramount importance both for their intellectual richness and for their ability to link academic practices with broader patterns of social and political action. More recently, the increasing pace of globalization and digital networking have profoundly altered the nature of musical labour, making it crucial to think about how existing ideas may continue to be of use, how they may need to be changed, and what new concepts might be needed to address similar questions in these new contexts. In addition, the recent global economic downturn gives issues concerning music and labour a new urgency, impacting both production and consumption in myriad ways.

The site of this conference, at McMaster University in Hamilton, Ontario, resonates both with the history of labour in Canada and with the contemporary transformation and reinvention of those urban spaces which originally developed around heavy industry. These broad social histories, along with the gritty, steeltown reputation of “the Hammer” (as it is sometimes called by locals), intersect with several vibrant strands of popular music history and culture in Hamilton: the blues, punk, and indie scenes that have developed in the city, institutions like Grant Avenue Studios (started by Daniel and Bob Lanois and Bob Doige) and Sonic Unyon Records, the routes traveled by touring musicians, and recent arts-centred efforts of urban renewal.

While proposals on any topic relating to popular music are welcome, the conference organizers especially invite proposals for individual presentations, panels, workshops or performances on topics related to the theme of the conference, including, but not limited to, the following:

  • Popular music’s place in the politics and policy of the labour movement
  • The role of the popular music industry in shaping musical labour
  • How understandings of popular music making as work are affected by ideologies of race, gender, class, sexuality, age, (dis)ability, etc.
  • The impact of digitization and networking on the nature of popular music and musical labour
  • Copyright, commodification, and musical labour
  • Popular music in the workplace
  • The labour of popular musical scholarship
  • Musicking as embodied labour, including reproductive labour
  • Theoretical and activist perspectives on the changing nature of musical labour and its social, economic, and political situation

Proposals for single papers, workshops, performances or other forms of presentation may be submitted. Abstracts for individual papers, roundtables, and workshops should be no longer than 300 words; proposals for panels should include an abstract for the panel as a whole (300 words max.) as well as an individual abstract for each paper proposed for the panel (300 words max.). It is possible that the program committee may accept a panel but reject an individual paper on that panel.

The local organizers will be applying to SSHRC for conference funding. SSHRC requires the following information from each presenter. Please submit this, along with your 300-word abstract, in a single Word document (use your last name as the document’s file name–e.g., “Hendrix.doc” NOT “IASPM abstract.doc”). Please do not submit your proposal as a PDF file.

Status as a student or nonstudent

Family Name

Given Name

Initials

Organization (i.e., university)

Department/Division

Country

List degrees, specifying the discipline, starting with the most recent.

List recent positions and those relevant to the event. Start with the most recent.

List recent publications and those relevant to the event. Start with the most recent.

150 char title of proposed presentation.

100-150 abstract of proposed presentation.

Please submit your abstract in French or English, depending on the language in which the paper will be presented by 31 October 2012 to william_echard (at) carleton.ca

Papers will be limited to a standard 20-minute length followed by 10 minutes of questions, whereas other presentations will be limited to 60 minutes. All participants must be members of IASPM-Canada or provide proof of membership in another IASPM national chapter. Membership information is available on the membership page.

For questions about the conference, contact program chair, William Echard (william_echard (at) carleton.ca), or local arrangements co-chairs, Christina Baade (baadec (at) mcmaster.ca) and Susan Fast (fastfs (at) mcmaster.ca).

Submission deadlines:

NOVEMBER 15, 2012

Applicants will be notified of the program committee’s final decisions by 1 January 2013.

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About IASPM Canada Admin

The International Association for the Study of Popular Music (IASPM) has grown into an international network of over 500 members in 36 countries. IASPM is interprofessional and interdisciplinary. It welcomes as members anyone involved with popular music.